~ngeeeeeeeeeeeeeeeeeee ^.^~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 25

bila hati jadi busuk

xtaula nk ckap macam mane perasaan aku malam nie
tiba2 aku rase mcm dengki sgt dgn org lain. Tau x dengki kenapa? Dengki sebab org lain hidup mewah sgt..aku x kate aku dari keluarga ssah, Cuma xdela cukup mewah mcm segelintir org spi dapat ape je yg diaorg nak.. aku teringin sgt nk ape yg aku inginkan da ade dpan mata
tp aku kene akui yg x smua benda aku bleh dapat. Nk mnx kat ebu abah pn kdg2 kena bertapis. Ni pn da lme x mnx pape kat ebu n abah.time sekolah dlu byakla kot. Tp sejak dah masuk alam dewasa ni dah tahu mne yg lebih penting antara kehendak ngan keperluan
nk mnx kat abe? Emm bukan nk burukkan abe Cuma wat mase nie abe sndri pn blom mampu nk penuhi semua kehendak aku. Aku paham dy anak sulung, asal dari keluarga yang ssah. Sgt2 ssah spi aku pn bleh terasa kesusahannya. Tmbah2 plak dy da keje. Aku tgok dy sndri x bleh nk menyimpan lgsung dgn wit gaji yg dy dapat. Bya wit lesen memandu adk dy, bya perbelanjaan sek adk dy, ngan pcik dy pjm beratus2 lg wit dy. Spikan aku nk mnx pape pn jd terbantut, sebab bila pkkan blek dr dy abeskan wit utk aku baik dy spend wit tu utk keluarga dy. Aku pham n da byak sgt aku berkorban. Aku x pernah mnx dy belikan ape2 sbb aku tau dy x boleh nk kasik..
tp perempuan kan? Smua org faham perasaan perempuan, wlau byak mne pn dy than hati dy, sabarkan hati dy pasti dy pn inginkan sesuatu. Bkanlah mengharapkan brang yg mewah tp ckuplah sekadar menggembirakan hati, menunjukkan bukti yg pasangannya pn prihatin dgn perasaan dy.
Aku rasa sgt2 jealous bila tgok gurl tu dapat dress, hadiah birthday yg mhal, jari bersarung cincin..aku teringin, serius teringin nk dapat smua tu dr abe. Tp tiap kali aku ckap kat abe, sekadar meluahkan ape yg aku rse msti akan memburukkan keadaan.harus ke aku pendamkan aje ape yg aku rse?
Tp mmg aku akui, aku kne berkorban. Aku da pilih abe, dan kne terima apa jua keadaan dy. Baik buruk dy, lebih kurang dy smua kene telan. Jd ape yg bleh d wat sekarang, kene byakkan bersabar. Cuma pk 1 je, mungkin harini hari org lain mana tau esok lusa hari aku. Hari aku dapat apa yg aku inginkan. Dan mungkin org tu dapat lebih dr aku dalam sudut lain dan aku dapat lebih dr sudut sebaliknya. Cthnya org tu mewah dgn brang2 yg bf dy belikan tp mungkin bf dy x setia, x bg kasih sayng lebih daripada ape yg abe bagi kat aku..
Sekrang aku da dewasa, kene berfikir ikt cara org dewasa jugak, x boleh berfikiran mcm budak2 sekolah. Umur dah meningkat perangai pn kne makin mtang mcm tu jgak dgn pemikiran. Jd sekrang kne byak bersabar dan jgn pedulikan org lain. Terutamanya bulan Ramadhan nie, kene pastikan hati kita sentiasa bersih, bebas dr perasaan hasad dengki, iri hati, dan tamak haloba..semoga korang smua pn mcm tu. Ape yg berlaku mesti ade hikmahnya. Doakanla ada kebahagiaan yg lebih hakiki menanti saye kelak..
Senyum2 selalu dan sentiasa berprasangka baik pada org lain :)

No comments:

Post a Comment