~ngeeeeeeeeeeeeeeeeeee ^.^~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, August 26

9 tahun tanpa arwah atuk

Sedar x sedar, syawal tahun ni genap 9 tahun kami beraya tanpa arwah atuk. Entah kenapa masa nk melelapkan mata lepas solat subuh tibe2 teringat kat arwah atuk. 19 hb ogos yg lepas genapla 9 tahun arwah atuk tinggalkan kami. Arwah atuk pergi bukan sebab sakit tua, atau mengidap mcm2 penyakit mcm yang dialami kebanyakan orang yg dah lanjut usia. Arwah atuk pergi sebab terlibat dngan kemalangan jalan raya. Atuk meninggalkan kat tempat tu jgak. Still teringat lg mse jenazah atuk disembahyangkan..


Atuk pergi masa aku umur 14 tahun. Arwah atuk sgt baik, spikan dia boleh dduk dngan madu dy bertahun2 dr anak kecik spi dah ada keluarga sendri. Mmg kagum dngn atuk. Atuk sgt penyabar, em kalu aku dimadukan, nk tgok muke madu pn x mau kot.. *erk! Abe jgn pndai2 pasang niat nk madu2kan saye k!! ingt lg time kecik2, kalu cuti sek pg2 msti ebu dah anta kami adk beradik dduk umah atuk. Umah kami ngan atuk xdela jauh sgt, dalam 5/10 min perjalanan. Kami suke sgt dduk umah atuk sbb rmi sepupu dduk area situ. Bleh pergi merayau dan ebu akan kasik sorang 50 sen wat beli jajan. Selalunya x ckup dan kami akan kecek kat atuk. Kesian kan atuk, dalam pening ngan perangai kami yg wat sepah, wat bising pastu kne bg wit plak beli jajan. How i missed damn much that moment!! Lg truk kalu kami amk basikal atuk pergi kedai. Kdg2 bila balik umah, atuk da tgu dpn umah dgn bercekak pinggang sbb dy nk gne basikal dy..hehe..mnx maap sgt2 atuk. Basikal atuk bkanla basikal rally ke, lerun ke (brand beskal yg agk glamour dan mhal time tu). Basikal atuk Cuma basikal tua, yg seat nye mmg confirm aku x spi nk dduk. Jd bawak basikalnye ngan gaya berdiri. Leh x kamu semua byangkan? Time kecik2 dlu pn atuk yg jg kami adk beradik. Ebu kerja kat melaka jd dapat jpe malam aje. Atuk jg smuanya. Dy pkaikan aku tdung mse aku tadika, dy watkan tocang time aku sek rendah, dy watkan aku bekal ke tadika. Dy same2 dduk ngan aku dpan pntu tgu bas datang amk aku anta ke tadika ( umo 6 tahun aku da nek bas sekolah yg besa tu sorang2..haha). syg sgt atuk sbb dy jg aku time kecik2..


Atuk mmg wanita yg sgt tabah, ingt lg atuk meniaga kuih bakar, kami salu amk kuih bakar atuk dan atuk msti dah ketepikan kuih bakar yg dy masak utk ktorg. Kuih bakar atuk sgt sdap n xkan ade yg dapat buat lg sdap dr dy. Percaya x, lepas atuk meninggal tekak aku ni x pnah lg merasa kuih bakar. Xtau kenapa, maybe sbb tekak ni leh masuk kuih bakar atuk aje kot. Dan mungkin aku xkan mersa lg ape tu kuih bakar. Dulu time raya atuk x pnah kasik kami duit raya, kak long aje yg dapat sbb katenye along da msuk form (time tu aku sek rend lg). Tp time tu aku x kisah pn sbb mcm da pham yg atuk sndri xde wit. Bkanla ebu dan abah x bg dy wit, tp mse tu kami x mewah, x sesenang mcm skrang. Adk2 smua kecik lg, ebu n abh pn kne tnggung byak lg perbelanjaan. Time kcik2 aku sndri da berazam nk kerje besa2, nk senangkan atuk dlu..hahah..sgt kejam kan x ingt kat ebu abah pn. Sebabnya aku sedih tgok atuk, dalam usia dy mcm tu (area 60 tahun) dy msih ggih buat kuih bakar, lepas tu kayuh basikal anta kuih ke warung2.. biasanya mse kami odw ke sekolah msti terserempak ngan atuk tengah mengayuh basikal (sekolah kami dkt2 aje ngan umah atuk). Kdg2 leh mengalir air mata ni tgok atuk kayuh basikal. Mmg da tnam macm2 azam nk senangkan atuk. Nk bg atuk duit belanja tiap2 blan spikan cukup wat atuk hidung senang dan xperlu nk buat kuih bakar lg. nk ubahsuai umah atuk kasik bersih dan lebih selesa (bilik atuk panas sbb x de kipas).


Ingat lg mse dapat result pmr..dpt result yg mmg gempak sbb pnuh A dalam slip keputusan tu. Tp time tu tibe2 teringt kat arwah atuk. Atuk kate kalu dapat result baik dy nk wat pulut kuning. Rse sedih sgt2..mse beberapa bulan lepas atuk meninggal, aku still menangis. Kdg2 aku akan pandang langit dan seolah-olah bercakap dengn atuk. Kalu ebu atau abah marah, msti aku akan panggil nme atuk. Mse kecik mmg aku kememeh (kuat menangis) kalu kne marah masuk bilik n nangis kuat2..panggil nama atuk..da lme rsenye x wat perangai cmtu..maybe sebab da besa and xde benda yg aku menangis cm dlu2. Rndu pulak nk wat perangai mcm dlu2..time kecik mmg aku kuat nangis sbb sokmo kne buli ngan along n pekza. Dorang ejek aku gemok, kuat nangis, x cntik, x laku..haha budak2 mse tu tau ape itu bergaya, apa itu boy, ape itu couple..(naive nye aku!!)
Mcm awal2 td aku de bgtau atuk meninggal sbb kemalangan kan. Mase tu atuk ikut rombongan kg ke terengganu kalu x silap. Mse dalam perjalanan balik, bas rombongan berhenti kat seberang jalan masjid, berhenti sembahyang. Mse atuk, tok chah n kawan dy nk melintas ade kereta bmw bawak laju dan trus langgar dorang. Atuk meninggal kat tempat kejadian. Disebabkan kereta brand bmw yg langgar atuk, aku xnk nek bmw, xnk beli bmw!! Xakan!! Sgt sedih sbb atuk pergi tanpa aku sempat peluk cium dy. Atuk sgt baik, xprnah marah ktorg. Tp aku gembira sbb jenazah atuk dapat diuruskan dengan baik dan baik. muka atuk pn berseri2 bersih.suke tgok..Alhamdulillah xade sebarang maslah menguruskan jenazah atuk..1 kenangan yang aku xkan lupa spi bile2..kenangan dngn atuk..


Angah rndu sgt2 kat atuk. Jd entri kali nie angah buat khas utk atuk. Angah mnx maaf sbb kdg2 angah leka, x jalankan ibadah solat 5 waktu ngan baik..angah jarang sedekahkan surah yasin utk atuk. Angah mnx maaf atuk.. semoga roh atuk sentiasa dicucuri rahmat. Amin. Al-Fatihah buat arwah atuk.

P/s: kdg2 aku akan ke rumah atuk. Rumah tu dah tinggal rangka je sebab terbakar. Lepas atuk dan tok chah meninggal, rumah tu x berpenghuni. Tp spi skrang aku msih teringat bentuk umahnya mcm mane :)
p/s/s: tok chah adalah atuk tiri aku. Dy pn meninggal atas sebab yg sama mcam atuk.

No comments:

Post a Comment